پی آر پی زانو

درمان آرتروز زانو با تزریق PRP پی آر پی زانو

به نظر شما درمان آرتروز زانو با تزریق پی آر پی زانو  ممکن است؟  برای دردهای شدید زانو یا خفیف نیز کاربرد دارد؟ این روش درمانی در چه مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟  هزینه درمان درد زانو با تزریق پی آر پی چقدر است؟

سوالاتی از این قبیل ممکن است ذهن بسیاری از خوانندگان این مقاله را به خود مشغول کرده باشد اما جای نگرانی نیست این مقاله پاسخگوی سوالات همه شما عزیزان است.

زمانی که درد آرتروز زانو شما خفیف باشد و دیگر روش‌های درمانی مثل فیزیوتراپی نتیجه خوبی برای شما نداشته باشد، بهترین گزینه برای درمان این درد استفاده از پی آر پی زانو است.

این روش درمانی برای به تعویق انداختن عمل جراحی به خصوص برای افرادی که در سنین پایین هستند، پیشنهاد می‌شود.

کاهش درد زانو با پی آر پی زانو

اما تزریق پی آر پی زانو چگونه باعث کاهش درد می‌شود؟ عملکرد این روش درمانی به چه شکل است؟

در ابتدا باید گفت که افرادی که دچار مشکلاتی مثل آرتروز زانو، کشیدگی تاندون، آسیب زانو و التهاب مفصل شده‌اند می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

پزشکان در این روش از پلاکت غنی شده استفاده می‌کنند.

چرا پلاکت؟

چون پلاکت حاوی پروتئین‌های غنی شده، فاکتور ترمیم و سلول‌های رشد می‌باشد و قادر به رشد و ترمیم محل آسیب دیده است.

در همین هنگام از بیمار آزمایش خون گرفته می‌شود تا دچار کم خونی نباشند. از بیمار، مقداری پلاکت خون گرفته می‌شود؛ سپس غلظت آن را در فرآیندی به نام سانتریفیوژ افزایش می‌دهند تا آماده تزریق در محل درد شود.

مدتی بعد از تزریق، بدن شما واکنش‌های مختلفی را نشان می‌دهد؛ چراکه روند ترمیم و رشد بافت‌های آسیب دیده آغاز شده است.

کاربرد پی آر پی زانو

پی آر پی زانو روشی بسیار موثر برای درمان آسیب ها و بیماری های زانو است. این روش نسبت به سایر روش های تزریقی، نتایج بهتری دارد و در بسیاری موارد هم با انجام این تزریق دیگر نیازی به عمل جراحی و تعویض مفصل زانو نیست.

پی آر پی زانو برای درمان التهاب مفصل، آرتروز زانو، آسیب های تاندون، ناپایداری و کشیدگی زانو به کار می رود. همانطور که گفتیم این روش با تزریق داروها و مواد بیولوژیک به داخل مفصل، باعث کاهش درد، التهاب و بهبود عملکرد زانو می شود.

از پلاسمای غنی از پلاکت علاوه بر مفصل زانو برای درمان  سایر مفاصل نیز استفاده می شود که عبارتند از:

• بی ثباتی مفاصل مختلف
  • آسیب در مفصل شانه، آرنج و سایر مفاصل
  • سندرم تونل کارپال
  • پیچ خوردگی و کشیدگی
  • درمان آرتروز در مفاصل مختلف
  • درد مزمن در مفاصل
  • درمان انواع بیماری های اسکلتی عضلانی
  • فشار و پارگی روتاتورکاف
  • صدمات رباط صلیبی قدامی
  • صدمات و درد در ناحیه گردن و کمر
  • تاندونوز (آرنج تنیس)
  • تاندونیت و پیچ خوردگی رباط
  • درد مزمن زانو
  • کشیدگی های عضلانی

تزریق پی آر پی برای رفع مشکلات زانو چگونه عمل می کند؟

ابتدا بهترین متخصص جراح زانو مقدار کمی خون از شما می گیرد. این خون را درون دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهند که با سرعت زیاد می چرخد. در این دستگاه، پلاکت ها از بقیه ی سلول های خون مثل گلبول های قرمز جدا می شوند. حاصل کار یک مایع به نام پلاسمای غنی از پلاکت است که حاوی مواد مفیدی به نام فاکتورهای رشد می باشد. این پلاسما را دوباره به زانوی شما تزریق می کنند تا باعث التیام سریع تر محل آسیب شود.

مواد مغذی و بازسازی کننده موجود در پی آر پی، باعث تحریک رشد سلول های سالم و جایگزینی بافت های از بین رفته می شوند. همچنین این روش با کاهش التهاب و درد، به بهبود عملکرد زانویتان کمک شایانی می کند. بسته به میزان آسیب دیدگی، ممکن است پلاسما را طی یک تا چند جلسه و با مقادیر متفاوت به زانویتان تزریق کنند. کل فرایند آماده سازی و تزریق پلاسما در مطب پزشک و ظرف مدت حدود نیم ساعت انجام می شود.

بعد از انجام این تزریق، احتمالاً احساس درد ملایم تا متوسطی در ناحیهٔ زانو خواهید داشت. تحمل این میزان درد طبیعی بوده و نشان می دهد فرایند التیام زانو آغاز شده است.  هم زمان با التیام زانو، بدن در حال سازگاری با مواد تزریق شده است. پیشنهاد می کنیم چند ساعات بعد از درمان، مقدار زیادی آب و مایعات مصرف کنید تا بدن به خوبی هیدراته بماند.

آمادگی لازم قبل از تزریق پی آر پی زانو

قبل از انجام پی آر پی زانو، پزشک به طور کامل معاینات و آزمایش های لازم را انجام داده و به شما اطلاع می دهد که قبل از انجام تزریق چه کار هایی باید انجام دهید. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید قبل از تزریق به آن ها توجه کنید:

• حداقل 3-4 روز قبل از تزریق، داروهای ضدانعقاد و ضدالتهاب را مصرف نکنید.
  • 1-2 هفته قبل ویتامین های رقیق کننده خون مصرف نکنید.
  • 1-2 هفته قبل، مصرف داروهای استروئیدی را قطع کنید.
  • در روز تزریق، وعده غذایی سالم و کامل میل کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.

مراقبت های لازم بعد از پی آر پی PRP زانو

بعد از تزریق پی آر پی زانو، روند بهبودی شما آغاز می‌شود. ممکن است مقداری احساس درد داشته باشید. این درد نشان دهنده سازگاری بدن شما با پلاکت تزریق شده است.

خیالتان آسوده! دردی که در زانو خود احساس می‌کنید زیاد است اما غیر قابل تحمل نیست.

پیشنهادی که ما برای شما داریم این است که بعد از تزریق حتما از مایعات و آب استفاده کنید.

بعد از این که پی آر پی زانو صورت گرفت، نیاز به مراقبت‌ دارد. با رعایت کردن برخی از نکات بعد از انجام پی آر پی زانو به سلامت و بهبودی سریع‌تر خودتان کمک خواهید کرد.

بهتر است بعد از عمل موارد زیر را رعایت نمایید:

• تا چند روز بعد از تزریق از استحمام دوری کنید.
  • از گذاشتن کیسه آب یخ بر روی زانو اجتناب کنید.
  • استفاده از سیگار و موارد الکی را کنار بگذارید.
  • یک روز کامل استراحت کنید و تا حد امکان زانو خود را حرکت ندهید.
  • از خوردن داروهایی که پزشک تجویز نکرده است پرهیز کنید.
  • از ورزش‌های سنگین دوری کنید.

نکته:

اما این نکته را فراموش نکنید که استفاده کردن از پا و زانو باعث می‌شود روند بهبودی شما سریع‌تر پیش رود.

بیشتر بخوانید: نظرات مردم در مورد پی آر پی زانو

چه افرادی واجد شرایط پی آر پی زانو نمی باشند؟

طبیعتا همه افراد امکان استفاده از این روش درمانی را ندارند؛ به همین خاطر در این بخش ما به معرفی افرادی که واجد استفاده از پی آر پی زانو نیستند، می‌پردازیم.

افرادی که دچار:

• فلج مغزی
  • پارکینسون
  • سرطان
  • کم خونی (پایین بودن پلاکت خون)
  • تیروئید

آیا تزریق پی آر پی در زانو خطرناک است و عوارضی دارد؟

تزریق پی آر پی در ناحیهٔ زانو خطرناک نیست.  چون در این روش از خون خود بیمار استفاده می شود، بنابراین ریسک بروز حساسیت یا آلرژی تقریباً صفر است. به طور کلی، این درمان به عنوان یک روش ایمن و بی خطر شناخته شدهو احتمال بروز عوارض و خطرات ناشی از تزریق، بسیار ناچیز (کمتر از یک درصد) گزارش شده است.

پس می توان گفت تزریق پی آر پی در مجموع یک روش درمانی امن و بی خطر به شمار می رود اما در برخی موارد عوارضی هم دارد، عوارض احتمالی پی آر پی زانو عبارتند از:

• آسیب به اعصاب اطراف محل تزریق
  • بروز عفونت
  • آسیب به بافت
  • احساس درد شدید در ناحیه ی تزریق

خوشبختانه اگر این روش توسط متخصص ماهر و باتجربه ای انجام شود، احتمال بروز عوارض بسیار ناچیز خواهد بود.

بنابراین پیشنهاد می شود برای کاهش ریسک عمل و عوارض احتمالی، به مطب بهترین متخصص زانو در زمینه تزریق پی آر پی مراجعه کنید.

زمان تزریق PRP زانو چقدر است؟

بعد از انجام معاینات و آزمایش‌های صورت گرفته، زمان تزریق فرا می‌رسد. مدت زمان تزریق پی آر پی زانو 30 تا 45 دقیقه است.

بعد از تزریق شما با انجام و رعایت مواردی که در بالا گفته شد می‌تواندی به زندگی عادی و طبیعی خود بازگردید.

درمان درد زانو بدون جراحی

درمان آرتروز زانو بدون جراحی و با کمترین هزینه و درد!

حالا چرا کم‌ترین هزینه؟

چون در مقایسه با دیگر روش‌های درمانی هزینه بسیار کم‌تری دارد. اما این هزینه با توجه به مقدار آسیب دیدگی، نوع و برند کیت و تعداد جلسات بستگی دارد.

در صورتی که بیمه باشید، برخی از بیمه‌ها ممکن است هزینه پی آر پی زانو را به شما بازگردانند.

هزینه پی آر پی زانو

هزینه کیت پی آر پی زانو با توجه به این که از چه برند، نوع و تعدادی می‌باشد، متغیر است اما معمولا از 2 و نیم میلیون تومان شروع و تا 8 میلیون ادامه دارد.

اعداد و ارقام بالا با توجه به تورم و بالا و پایین رفتن دلار تغییر پیدا می‌کند.

نکته‌ای که باید مد نظر شما باشد این است که بیشتر از فکر کردن به هزینه باید به انتخاب برندی مناسب توجه داشته باشید زیرا چیزی مهم‌تر از سلامتی شما در این دنیا وجود ندارد.

کلام آخر

با پی آر پی زانو و روند درمان آن به خوبی آشنا شدید اما موردی که باید به شما خاطر نشان کنیم این است که مراجعه به بهترین پزشک و جراح زانو، مهم‌تر از هر چیز دیگری است.

دکتر فرزاد پناهی جراح زانو و متخصص ارتوپدی با تشخیص دقیق و صحیح به شما در روند درمان و بهبودی شما کمک بسیاری خواهد کرد.

برای دریافت نوبت و مشاوره می‌توانید با شماره تلفن 03132240920 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول درمان آرتروز زانو با تزریق PRP پی آر پی درد زانو

زمان بهبودی تزریق PRP چقدر است؟

3 تا 7 روز اول با درد شدید همراه است اما بعد از 3 تا 4 هفته این درد کاهش پیدا می‌کند و پس از 3 تا 6 ماه بهبودی بسیاری حاصل شده است.

چه کسانی شرایط درمان با پی آر پی زانو را ندارند؟

افرادی که دچار بیماری‌های مختلفی مثل:

سرطان، تیروئید، دیابت و بیماری‌های دیگر هستند.

تزریق پی آر پی زانو چقدر طول می کشد؟

حدود 30 الی 45 دقیقه