کیست مینیسک

درمان کیست مینیسک زانو

کیست مینیسک یک شرایط غیر معمول است که باعث ایجاد درد و ناتوانی در شخص بیمار می‌شود.
مینیسک یک گروه از تاندون است که به عنوان ضربه گیر عمل می‌کند. همچنین استرس را انتقال می‌دهد، روان کننده را جذب کرده و تغذیه زانو را تامین می‌کند.
کیست مینیسک مخلوطی از مایع مفصلی است که در اثر پارگی تاندون منیسک و پد مفصل روی زانو ایجاد می‌شود.
معمولا علائمی ندارد و زمانی اتفاق می‌افتد که مایع سینوویال محصور می‌شود، که به پارگی منیسک معروف است. آنها اغلب موارد غیر معمولی هستند که باعث درد و ناتوانی در زانو خواهد شد.

علت ایجاد کیست مینیسک

کیست‌های مینیسک معمولا با پارگی مینیسک همراه است. علت ایجاد آن مربوط به تغییرات دژنراتیو در مینیسک و آسیب دیدن زانو، مثل پیچ خوردن رخ می‌دهد.
این عارضه معمولا در آقایان رده‌ی سنی 20 الی 30 سال و به صورت شکاف افقی در فرد مشاهده می‌شود.
علاوه بر پیچ خوردگی زانو، ضربه از جلو و کنار به زانو نیز باعث ایجاد کیست مینیسک خواهد شد. همچنین، وارد شدن نیروی نامتناسب و زیاد به زانو، مانند دویدن بر روی یک سطح ناهموار، می‌تواند در به وجود آمدن آن تاثیر داشته باشد.
بعلاوه، امکان اینکه کیست در اثر تخریب مینیسک ایجاد شود، نیز وجود دارد. در برخی شرایط، عواملی مانند آرتروز زانو و افزایش سن در ایجاد آن موثر است.

عوامل خطر مینیسک

برخی از عوامل آن شامل موارد زیر است:
آسیب قبلی زانو یا آسیب مینیسک،به خصوص آسیب‌های رباط و ورزش‌های چرخشی که در آن مینیسک ها ممکن است پاره شوند.

علائم و نشانه‌های کیست مینیسک

برخی از علائم شامل:
• بدون علامت
• ضعف یا ناتوانی
• درد (به خصوص زمانی که روی پای آسیب دیده می‌ایستید ).
• سفتی در امتداد مفصل زانو
• آسیب غیرقابل حرکت در محل کیست، بیشتر در قسمت خارجی زانو.

• با کشیده شدن زانو ممکن است کیست آشکارتر شود.

تشخیص این بیماری

تشخیص معمولاً با معاینه و لمس توده متفاوتی که روی خط مفصل داخلی یا جانبی وجود دارد نشان داده می‌شود.
متخصص ارتوپد این عارضه را توسط MRI تایید می‌کند که هم کیست و هم پارگی منیسک مربوطه را نشان می‌دهد.
این وضعیت نباید با “کیست بیکر” مرتبط باشد. کیست بیکر مجموعه‌ای از مایع است که بیشتر در قسمت داخلی پشت زانو وجود دارد. هنگامی که زانو تحت هر شرایطی متورم می‌شود، مایع می‌تواند این فضا را گسترش داده و یک کیست تشکیل می‌دهد.

آزمایش خاصی که برای تشخیص آن استفاده می‌شود:

• ام آر آی:

این آزمایش می‌تواند تشخیص را تایید کرده و اندازه و محل زخم را تعیین کند. این حساس ترین تست علامتی برای آسیب یا حساسیت به منیسک است.

• سونوگرافی:

سونوگرافی می‌تواند به تجسم کیست و هدایت آسپیراسیون کمک کند، که در آن یک سوزن در کیست قرار می‌گیرد تا محتوای آن بیرون بیاید.

• رادیوگرافی:

در بیماران جوان با آسیب شدید منیسک یا کیست باید طبیعی باشد.

•رفتار:

اگر علامتی اتفاقی یا جزئی باشد، درمان ممکن است به داروی ضدالتهابی و یخ زدن تصادفی نیاز داشته باشد. کیست ممکن است با استفاده از داروهای مضعف موضعی و یک سوزن کوچک برای برداشتن ماده کیست آشکار شود.

عمل جراحی

جراحی برای برداشتن کیست مینیسک زانو بسیار بندرت مورد نیاز است. آرتروسکوپی برای برداشتن چنین کیست نتیجه گیری می‌کند. آرتروسکوپی، یک دوربین کوچک به مفصل زانو وارد می‌شود و منافذ کوچک دیگری ایجاد می‌شود تا ابزارها را به داخل مفصل هدایت کنند. این روش را به اصطلاح جراحی آرتروسکوپی زانو می‌گویند.
در طی آرتروسکوپی، مینیسک پاره شده با جراحی برداشته می‌شود. کیست ممکن است در آن زمان با جراحی و با ایجاد یک سوراخ و بریدن آن برداشته شود. اغلب فقط برای برداشتن آن (کوچک شدن) و بدون درمان دیگر ناپدید می شود.

دکتر فرزاد پناهی متخصص ارتوپدی اصفهان
🔰 جراح استخوان و مفاصل و فلوشیپ تعویض مفصل زانو