درمان شکستگی های ران

درمان شکستگی های ران

دلایل شکستگی لگن، مفصل ران و استخوان ران

شایع ترین علت شکستگی لگن و ران سقوط از ارتفاع زیاد یا ضربه شدید به استخوان در اثر تصادف است. همچنین شرایطی مثل پوکی استخوان در افراد مسن باعث ضعیف شدن کیفیت استخوان می شود، به طوری که به راحتی با افتادن فرد ممکن است استخوان لگن و ران بشکند. چاقی نیز می تواند موجب اعمال فشار بیش از اندازه به استخوان لگن و شکستن آن شود.

جراحی شکستگی لگن، مفصل ران و استخوان ران

  • جراحی شکستگی لگن

نوع جراحی شکستگی استخوان لگن برحسب محل و شدت شکستگی می تواند به صورت های زیر انجام شود: 
  1. ترمیم داخلی با پیچ و پلاک؛ که با استفاده از پیچ و پلاک های فلزی که به استخوان لگن متصل می شوند، انجام می گردد.
  2. تعویض جزیی مفصل لگن؛ که فقط قسمت توپ مفصل لگن (سر استخوان ران) با پروتزهای مصنوعی جایگزین می شود.
  3. تعویض کامل مفصل لگن؛ که پروتز مصنوعی، جایگزین سر استخوان ران و سوکت لگن می شود.
 
  • جراحی شکستگی مفصل ران

شکستگی مفصل ران (فمور) انواع مختلفی دارد. در صورتی که فقط سر استخوان ران (فمور) شکسته شده باشد، پروتز مصنوعی می تواند جایگزین قسمت آسیب دیده شود. در صورتی که شکستگی به مفصل لگن نیز رسیده باشد، تعویض کامل مفصل لگن انجام می شود. همچنین چنانچه شکستگی مفصل ران همراه با شکستگی ساقه استخوان ران باشد، از گذاشتن پیچ و پلاک یا استفاده از میله مطابق توضیحاتی که در ادامه آورده می‌شود، استفاده می گردد.
  • جراحی شکستگی استخوان ران

در صورتی که پوست اطراف ران شکافته شده باشد، جراحی بلافاصله برای جلوگیری از عفونت انجام می شود و در غیر این صورت ابتدا ران با وزنه تحت کشش قرار می گیرد. این کار باعث حفظ استخوان شکسته در راستای درست و در نتیجه حفظ طول طبیعی پای فرد می شود.
فیکساتور خارجی: در این روش، پیچ یا گیره های فلزی از طریق شکاف های کوچکی در پوست به استخوان ران متصل می شوند که باعث قرارگیری استخوان در موقعیت مناسب می شوند. این روش در مواردی که جراحی آسیب های دیگر بیمار مثل صدمات مغز، ضروری تر هستند معمولا یک درمان موقت .برای شکستگی ران محسوب می شود. البته گاهی قرار دادن فیکساتور خارجی باعث التیام کامل شکستگی استخوان خواهد شد
میله داخل استخوان: در حال حاضر این روش متداول ترین روش برای جراحی شکستگی ران است. در این روش، یک میله فلزی خاص به داخل کانال استخوان ران وارد می شود. میله از سراسر شکستگی عبور می کند تا استخوان را در موقعیت مناسب قرار دهد. انتهای میله توسط پیچ هایی به دو انتهای استخوان ران متصل می شود.
پلاک گذاری: در این روش پس از جا اندازی شکستگی، پلاک و پیچ هایی به سطح خارجی استخوان ران متصل می شود تا قطعات شکسته استخوان را در جای خود قرار دهد. این روش معمولا وقتی انجام می شود که روش میله داخل استخوان به علت شکستگی گسترده ران که تا مفصل ران یا مفصل زانو کشیده شده است، امکان پذیر نباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
نوبت دهی