اگزوزوم تراپی در ایران

با عرض سلام خدمت دوستان عزیز و همراهان گرامی که در سایت و  اینستاگرام دکتر پناهی من رو همراهی میکنند

مطالب علمی که من میخواستم براتون توضیح بدم، درمان جدیدی هست به نام فوتوایمونوگولیشن یا درمان Regenerative medicine (استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان) که در دنیا انقلابی برپا کرده ، شاخه‌ای از علم نوین پزشکی است که هدف آن ترمیم و احیا بافت یا اندام آسیب دیده یا از دست رفته می‌باشد  اگر خواستین مقالات رو سرچ کنین بحث Rigenerative medicine رو سرچ کنین ببینید روش های مختلف برای درمان بازساختی در دنیا مطرح شده در قسمت های مختلف که به عناوین مختلف میتوانیم از پزشکی بازساختی برای درمان بیماران عزیزمون استفاده کنیم الان که توی سطح خیلی جزئیش من میتونم PRP رو مثال بزنم و توی سطح پیشرفته تر که الان در دنیا انقلابی به پا کرده بحث اگزوزوم تراپی

اگزوزوم چیست؟

اگزوزوم درواقع جز همان درمان بازساختی حساب میشه که درواقع بهش میگن ترکیب حاصل از فعالیت سلول های مزانشیمال در بالغین هست بالغین وقتی صدای مزانشیمال رو در بالغین تحت فشار قرار میدن یک ترکیبی ازش بدست میاد به نام اگزوزوم این اگزوزوم حاوی سلولی پروتئین ها MIRNA  DNA و گروسفاکتورهاست و حالا درواقع اگر به صورت عامیانه بخوام صحبت کنم از نظر قدرت رشد تحریک فعالیت سلولی سلول های آسیب دیده 100 برابر قدرتش از PRP بیشتره

کاری که اگزوزوم میکنه اینه که وقتی وارد مفاصل آسیب دیده یا بدن میشه باعث ترکیب سلول های غضروف ساز یا کنتروسیت ها میشه، التهاب رو کم میکنه، سلول هارو وادار به غضروف سازی میکنه در دراز مدت و اثرات دراز مدت بسیار خوبی داره. درواقع در بخش های مختلف که بررسی میکنیم میبینم که اگزوزوم نتایج بسیار خوبی در دراز مدت داشته.

الان درمانی که ما به این ترکیب اگزوزوم اضافه کردیم برای اینکه اثرات اگزوزوم رو در درمان پزشکی بازساختی اضافه کنیم بهش میگن لیزر اینترارتیکولار. ما میایم درواقع از یک سری فرکانس های خاصی در لیزر استفاده میکنیم و همزمان که این اگزوزوم یا PRP رو برای مریض تزریق میکنیم همزمان اون لیزر رو با یک فرکانس خاصی داخل بافت اون عضو میکنیم. کاملا کم خطره، کاملا بی درده و از همون کانولایی که تزریق انجام میشه برای مریض اون فایبر نوری لیزر وارد مفصل زانو میشه و به مدت تقریبا نیم ساعت برای مریض اون لیزر نگه داشته میشه تا اثرات اون فعالیت های سلولی های بنیادی و سلول های مزانشیمال و سلول های التهابی تغییر میکنه و اثراتی که ما برای مریض توی این مدت دیدیم بسیار شگرف و قابل توجه بوده.

اگزوزوم سلول های بنیادی

استفاده از اگزوزوم، یک فناوری نوین پزشکی و روش درمانی غیرتهاجمی است که توسط شرکت دانش بنیان ساخته شده که با استفاده از سلول های پلاسمای خود فرد به بافت های بدن تزریق می شود. واز طریق خود سلول های بدن احیا میشود

ویژگی اصلی سلول بنیادی شامل تکثیرپذیری مشابه خود و قابلیت تبدیل به سلول دیگر است. تمام بافت‌های بدن انسان حاوی سلول‌های بنیادی هستند که قادر به تولید سلول‌های مشابه از خودشان هستند. سلول‌های بنیادی دو نوع جنینی و بالغین دارند که سلول‌های بنیادی جنینی به تشکیل جنین وابسته هستند. و سلول‌های بنیادی بالغین که در بافت چربی، عصبی و استخوان وجود دارد.

مریضی بوده که با 3 سال درد متعدد توی ناحیه ایلیوتیبیال باند توی ناحیه درواقع جلوی زانو، زیر کشکک و واقعا مریض جوان حدود 37 سال فعالیت های زیادی انجام داده بود، فیزیوتراپی کرده بود، لیزر کرده بود، PRP کرده بود و متاسفانه جواب نگرفته بود ولی با این ترکیب اگزوزوم و لیزر داخل مفصلی تونستیم برای مریض خیلی کار مثبتی انجام بدیم.

فیلم مریض هست و من بزودی براتون این فیلم رو به نمایش میزارم. واقعیتش اینه من خودم جز کسانی بودم برای اولین بار این درمان رو تست کردم و دیدم که بسیار موثر است و خداروشکر خیلی جواب خوبی گرفتیم. متاسفانه و با توجه به اینکه تولید اگزوزوم توسط درواقع همکاران عزیز سخت هست هزینه ی تموم شدش بالاست تا بعدها اگر بتوانند تو سطح بالاتر تولید کنند میتونند این هزینه رو پایین بیارند. یعنی من میتونم به جد بگم برای مریضایی که اگزوزوم استفاده شده نسبت پاسخ به درمانش به عدم پاسخ به درمانش خیلی بالاتر بوده حتی ما PRP هم که استفاده میکنیم اگر مریض رو به صورت مناسب سلکت کنیم میتونیم پاسخ خیلی خوبی ازش بگیریم.

حالا اگزوزوم رو برای موارد خاص استفاده میکنیم، مریضی که به درمان های معمولی جواب نداده و مریضی که حین آرتروسکوپی دیدیم درواقع آسیب غضروفی خیلی شدیدی تو ناحیه زانو داشته. معمولا مریض هایی که دچار آسیب منیسک میشن متعدد ممکنه وقتی وارد زانو میشه میبینیم که اینجای زانو غضروفش خورده شده یا کف زانو ، این درواقع درمانی نداره و توی درواقع جراحی درمانی هست به نام درمان کندروپلاستی دیرلین کندروپلاستی . برای مریض انجام میشه ولی نتیجه آنچنانی نداره حالا از زمانیکه ما برای مریض درواقع این اگزوزوم رو داریم تزریق میکنیم به وضوح جواب مثبت بسیار خوبی گرفتیم از این ترکیب و مریض ها به وضوح دردشون کم شده، دامنه حرکتیشون بهتر شده، دامنه فعالیتشون به مراتب افزایش پیدا کرده.

اگزوزوم تراپی در ایران

امروزه از این تکنولوژی با همکاری شرکت رویان می‌توانید در ایران نیز استفاده کرده و هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان در کشورهای دیگر پرداخت کنید.

میتونم این نوید و بدم که از اول مرداد ماه خوشبختانه این دستگاه لیزر در مرکز ما مستقر خواهد شد و بیماران محترم می تونند از خدمات این لیزر اینترارتیکولار استفاده کنند. یک نوید خیلی خوبه دیگه بهتون بدم اینه که این درواقع ترکیب لیزر و اگزوزوم در درمان زیبایی هم بسیار موثره و الان اگزوزوم اگرچه سرچ بشه میبینید که یکی از درواقع درمان های ناول در درمان زیبایی در دنیاست و برای جوانسازی و زیبایی پوست و خصوصا ریزش مو حرف اول رو در دنیا میزنه. چون کلا میره تو زمینه پزشکی بازساختی دیگه هیچ عارضه ای نداره چون ترکیبی حاصله از سلول های بنیادی هست. و این نوید و میتونم بهتون بدم که در دو سه سال آینده همینجوری که هوش مصنوعی داره دنیارو متحول میکنه پزشکی بازساختی هم میتونه درمان رو متحول بکنه و بسیاری از بیماران ما که احتیاج به عمل جراحی داشتن از درد و رنج اعمال جراحی متعدد رهایی پیدا کنند و بتونند به زندگی خودشون ادامه بدهند.

جهت مشاوره و تزریق اگزوزم میتوانید مطب دکتر فرزاد پناهی تنها مرکز تزرریق اگزوزوم در اصفهان مراجعه کنید.

در مورد اگزوزوم ها چه اطلاعاتی دارید؟

  1. اگزوزوم ها وزیکول های کوچکی هستند که توسط سلول ها آزاد می شوند و حامل پروتئین های مختلف، RNA ها، لیپیدهای زیست فعال و سایر مولکول ها هستند
  2. آنها پیام رسان های خارج سلولی هستند که امکان ارتباط بین سلول های هم نوع و انواع سلول های مختلف را فراهم می کنند5
  3. اگزوزوم ها توسط همه سلول ها تولید می شوند و نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارند
  4. اعتقاد بر این است که آنها در طیف متنوعی از شرایط، از جمله بیماری های عصبی، سرطان، بیماری کبد و نارسایی قلبی دخیل هستند.
  5. اگزوزوم ها به دلیل نقششان در زیست شناسی سلولی و کاربردهای بالقوه درمانی و تشخیصی آنها مورد توجه عمومی قرار دارند.
  6. محققان اگزوزوم‌ها را در بیماری از طریق طیف وسیعی از رویکردها، از جمله جداسازی اگزوزوم‌ از سلول‌های کشت‌شده و مشاهده تأثیر آن‌ها در مطالعات مختلف کشت سلولی مورد مطالعه قرار داده‌اند.
  7. اگزوزوم‌ها می‌توانند محموله‌های خود را به سلول‌های هدف برسانند و بر عملکرد و رفتار آن‌ها تأثیر بگذارند، و این خاصیت علاقه به استفاده بالقوه اگزوزوم‌ها را در درمان‌های پزشکی، هم به‌عنوان خود عوامل درمانی و هم به‌عنوان وسیله نقلیه ارسال دارو، برانگیخته است.

به طور کلی، عملکرد دقیق اگزوزوم ها هنوز در حال بررسی است و تحقیقات بیشتری برای درک کامل نقش آنها در سلامت و بیماری مورد نیاز است.

جدیدترین روش درمان آرتروز با اگزوزوم

آرتروز یکی از شایع ترین بیماری های مفصلی است که باعث تخریب و آسیب به بافت های مفصلی می شود و در نتیجه باعث درد، اختلال در حرکت و افزایش خستگی مفاصل می شود. در حال حاضر، متخصصان در حال تلاش برای پیدا کردن روش هایی برای درمان آرتروز هستند که بتوانند بهبودی در بیماران را بهبود بخشند.

یکی از جدیدترین روش های درمان آرتروز، استفاده از اگزوزوم است. اگزوزوم یک فناوری پزشکی است که با استفاده از فشار اتمسفری، یک گاز غیر سمی به داخل بافت های مفصلی تزریق می شود. این فشار باعث ایجاد جریان خون و اکسیژن بیشتر در بافت های مفصلی می شود که بهبود درمانی را برای بیماران با آرتروز فراهم می کند.

درمان با سلول های بنیادی و لیزر داخل مفصلی

درمان با سلول های بنیادی و لیزر درمانی داخل مفصلی هر دو درمان های بالقوه برای آرتروز زانو هستند. در اینجا اطلاعاتی در مورد هر کدام آورده شده است: درمان با سلولهای بنیادی:

  • درمان با سلول های بنیادی شامل تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی (MSCs) از طریق تزریق داخل مفصلی است.
  • هدف از درمان با سلول های بنیادی برای استئوآرتریت زانو، ارائه اثرات ضد درد و غضروفی و ​​همچنین ترویج بازسازی بافت است.
  • مطالعات اثرات امیدوارکننده تزریق داخل مفصلی سلول های بنیادی مزانشیمی را در کارآزمایی های تصادفی کنترل شده کوچک با بهبود درد و عملکرد نشان داده اند.
  • درمان با سلول های بنیادی به عنوان یک درمان بالقوه برای شرایط مختلف دژنراتیو مزمن، از جمله آرتروز زانو مورد بررسی قرار گرفته است.
  • با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثربخشی و اثرات طولانی مدت درمان با سلول های بنیادی برای آرتروز زانو مورد نیاز است.

اولین مرکز تزریق اگزوزوم تراپی در ایران

اگزوزوم ها سلول‌های بنیادی کوچکی هستند که ترشح شده و در ترمیم و بازسازی بدن، جوانسازی پوست، ریزش مو و مفاصل شما نقش بسیار مهمی دارند

درمان زانو درد با اگزوزوم تراپی میتوان گفت عملکرد چندین برابر بهتر و نتیجه بخش تر از تزریق پی آرپی و کورتن است.

درمان زانو درد با روش نوین اگزوزوم تراپی انقلابی در دنیای پزشکی است که می تواند امید تازه ای به بیماران مبتلا به آرتریت و زانو درد بدهد، که برای اولین بار در ایران و اصفهان بصورت انحصاری توسط دکتر فرزاد پناهی جراح زانو ا با لیزرکم توان LLLT (Low Level Laser Therapy) جهت تسریع درمان زانو درد انجام میشود.

درمان آرتروز زانو با اگزوزوم

درمان آرتروز زانو با اگزوزوم تراپی در افرادی که دچار آسیب زانوی شده اند یا در زانوی خود احساس درد میکنند و افرادی که آرتروز گرید 1 و 2 دارند بسیار نتیجه بخش است اما افرادی که آرتروز شدید و نوع 3 و 4 دارند رو زیاد توصیه نمیکنیم و اون ها رو  به عمل و جراحی تعویض مفصل زانو ارجاع میدیم.

استفاده از اگزوزوم به عنوان یک روش درمانی برای آرتروز، هزینه بر است. هزینه این روش درمانی برای بیماران با توجه به موقعیت جغرافیایی و نوع خدمات بهداشتی متفاوت است. همچنین علاوه بر هزینه تجهیزات و تکنولوژی لازم برای اجرای این روش، بیمار باید هزینه مراجعه به مراکز درمانی و پرداخت هزینه های مربوط به خدمات پزشکی را نیز در نظر بگیرد.

به هر حال، باید توجه داشت که هزینه استفاده از اگزوزوم باید با مزایای درمانی آن مقایسه شود. در صورتی که این روش درمانی، بهبود چشمگیری در شرایط بیماری آرتروز را به همراه داشته باشد، پرداخت هزینه آن هرچند زیاد، به صرفه  می باشد.

اگزوزوم

سوالی که این روزها بسیار برای بیماران ما مطرح هست بحث درمان با سلول های بنیادی هست که این حیطه‌ی بسیار وسیعی است روش سلول های بنیادی که درواقع استفاده از از سلول های خود بیمار جهت درمان آسیب‌های ورزشی و آرتروز زانو استفاده میشه
اخیرا ترکیبی ر در واقع ابداع کردن به نام اگروزوم از ترکیبی هست حاصل از فعالیت‌های دانش بنیادی که برای اینکه استفاده از ترکیب سلول های بنیادی برای بیمار تسهیل کنند در یک محیطی به نام کلیر میان و سلول های بنیادی تحت فشار قرار میدن یه ترکیبی از این سلول های بنیادی در واقع ترشح میشه به نام اگزوزم ادغام حاوی یک سری فاکتورایی هستش که میتونه فاکتورهای درواقع ترمیم کننده‌ی سلولی فعال کنه و عملادر حجم هر سی سی یو حاوی دویست میکروگرم پروتیین هست و علاوه بر این‌ها می‌تونه به شدت برای درمان آسیب‌های ورزشی و آسیب‌های غضروفی موثر و مفید فایده باشد.

جدیدترین روش درمان زانو درد

اگزوزوم تراپی، روش درمانی نوین و غیرجراحی برای درمان زانو درد  و سایر بیماری های مفصلی است که توسط دکتر فرزادپناهی، متخصص ارتوپدی اصفهان بصورت انحصاری انجام می شود.

آیا درد زانو شما به گونه ای است که باعث محدودیت در فعالیت های روزانه شما شده است؟ آیا این درد باعث شده که از ورزش و فعالیت هایی که دوست دارید، دوری کنید؟

دکتر پناهی، پزشک متخصص درمان دردهای زانو، با بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته و تجربیات خود، به شما اگزوزوم تراپی که روش انحصاری دکتر پناهی و ساخته شده توسط متخصصین دانش بنیان است را برای درمان درد زانویتان پیشنهاد می دهد.

دکتر پناهی با بیش از سال ها تجربه، از متخصصان برتر در زمینه جراحی زانو است. ایشان با استفاده از تکنیک اگزوزوم تراپی، مایعی غنی از پروتئین و ضدالتهاب را به داخل مفصل زانو تزریق می کند تا التهاب و درد را کاهش دهد. با انجام این روش درمانی، شما می توانید به سرعت به فعالیت های روزانه خود بازگردید و از ورزش هایی که دوست دارید لذت ببرید. همچنین، این روش درمانی برای افرادی که به دلیل مشکلات قلبی یا عروقی نمی توانند جراحی کنند، بسیار مناسب است.

دکتر پناهی با تجربه و دانش خود در زمینه درمان دردهای زانو، با انجام اگزوزوم تراپی، بهبود قابل توجهی در درد زانو خود را تجربه خواهید کرد. پس اگر می خواهید به فعالیت های روزانه و ورزش هایی که دوست دارید بازگردید، با دکتر فرزاد پناهی تماس بگیرید و روش نوین اگزوزوم تراپی را برای درمان درد زانو خود امتحان کنید.

متشکر از همرایی شما

۲ دیدگاه دربارهٔ «اگزوزوم تراپی در ایران»

  1. سلام آیا این روش تزریق مختص مفاصل هست؟ یا برای اندام های دیگه بدن مثل کبد هم میشه تزریق انجام داد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید
نوبت دهی