نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

عمل جراحی تعویض مفصل زانو یکی از رایج ترین روش های درمان آرتروز شدید زانو است. این عمل باعث بهتر شدن عملکرد زانو و کاهش درد زانویتان می شود. اما نحوه خوابیدن و استراحت بعد از عمل نقش مهمی در بهبودی سریع تر و پیشگیری از عوارض بعد از عمل دارد. در این مقاله به نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو و استراحت پس از عمل می پردازیم. پس اگر این عمل را انجام داده اید یا قصد انجام آن را د ارید با ما در این مقاله همراه باشید تا با مراقبت های لازم بعد از عمل آشنا شوید.

جراحی تعویض مفصل زانو چیست و چه زمانی انجام می شود؟

جراحی تعویض مفصل زانو یکی از رایج ترین عمل های جراحی برای درمان عارضه های مربوط به زانو است. این جراحی برای درمان بیماری هایی چون آرتریت و التهاب مفصل زانو انجام می شود. در این عمل جراحی، مفصل آسیب دیده زانو برداشته می شود و یک مفصل مصنوعی جایگزین آن می شود.

با بالا رفتن سن و فرسودگی مفصل زانو، غضروف های مفصلی از بین می رود  و استخوان های زانو به یکدیگر ساییده می شوند که باعث التهاب، درد و محدودیت در حرکت می شود. در این حالت، تعویض مفصل زانو بهترین گزینه برای درمان است. در این عمل جراحی، انتهای استخوان ران و درشت نی برش داده می شود و بخش فرسوده آن برداشته می شود؛ سپس یک مفصل مصنوعی جایگزین مفصل طبیعی می شود. این عمل باعث کاهش درد و بهبود عملکرد زانو می شود.

مراحل-جراحی-تعویض-مفصل-زانو

جراحی تعویض مفصل زانو معمولا در شرایط زیر انجام می شود:

  • درد زانو به حدی شدید باشد که نتوانید فعالیت های روزانه تان را انجام دهید.
  • دارودرمانی، فیزیوتراپی و سایر روش های غیر تهاجمی برای تسکین درد زانویتان موثر نباشند.
  • تحلیل رفتن عضلات و مفصل زانو به حدی باشد که نتوانید به طور عادی راه بروید.
  • آسیب شدید به غضروف ها و استخوان های زانویتان وارد شود.
  • علائمی مثل ورم، قفل شدن مفصل و ثبات نداشتن زانو داشته باشید.
  • به حدی آرتریت و الت‌هاب مفصل داشته باشید که نیاز به تعویض مفصل باشد.

بنابراین زمانی که درمان های غیر تهاجمی برای درمان عارضه های مرتبط با زانو موثر نباشند، بهترین جراح زانو با انجام معاینه و آزمایشات لازم، بررسی می کند که آیا نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو دارید یا خیر.

نحوه صحیح خوابیدن پس از جراحی تعویض مفصل زانو

بعد از عمل تعویض مفصل زانو، باید نکات مهمی را در مورد نحوه خوابیدن رعایت کنید. بهترین حالت خواب بعد از جراحی، خوابیدن به پشت بدن است. در این حالت، پای که زانویش آسیب دیده است را باید به طور کاملاً صاف نگه دارید و از قرار دادن بالشت یا وسایل زیر زانوی آسیب دیده خودداری کنید، زیرا ممکن است موجب افزایش درد شود. (بهتر است بالشت را زیر ساق های خود بگذارید).

هنگام خواب، سعی  کنید زانوی خود را خم نکنید، چرا که ممکن است بر روند بهبودی تاثیر بگذارد.

اگر به دلیل شرایط جسمی خود و یا هر دلیل دیگری نمی توانید به پشت بخوابید، می توانید به پهلو  بخوابید و دو بالش نرم را بین پاهای خود قرار دهید. اگر پس از جراحی تعویض مفصل زانو می خواهید به پهلو بخوابید، حتماً حواستان باشد که زانویتان را هنگام خواب خم نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد درد و مشکلات دیگری شود.

لازم به ذکر است که پس از جراحی به هیچ وجه روی شکم نخوابید، زیرا این سبک خوابیدن می تواند باعث ایجاد فشار و درد، آسیب به زخم ها و بخیه های جراحی شده شود.

خوابیدن-بعد-از-جراحی-تعویض-مفصل-زانو

نکاتی برای بهبود خواب پس از عمل تعویض مفصل زانو

عمل جراحی تعویض مفصل زانو معمولا با احساس درد و ناراحتی همراه است که ممکن است خوابیدن را برایتان دشوار کند. رعایت نکات زیر می تواند به بهبود کیفیت خوابتان پس از این عمل کمک کند:

  • مصرف به موقع داروهای تجویز شده مانند مسکن و آنتی بیوتیک
  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد و ورم
  • قرار دادن بالش زیر پا برای نگه داشتن زانو در وضعیت مناسب
  • کاهش مصرف مایعات در شب برای پیشگیری از فشار بیش از حد به مفصل
  • محدود کردن مصرف کافئین برای بهبود کیفیت خواب
  • کاهش استفاده از وسایل الکترونیکی در شب
  • مراجعه منظم به پزشک و پیگیری و بررسی وضعیتتان

با رعایت این نکات و دریافت مراقبت های پزشکی، می توانید به بهبود خواب و ریکاوری سریع تر پس از عمل تعویض مفصل زانویتان کمک کنید.

سوالات متداول

آیا پس از عمل تعویض مفصل زانو می‌توان روی شکم خوابید؟

خیر، توصیه می شود به هیچ وجه روی شکم نخوابید. خوابیدن روی شکم باعث می شود فشار زیادی به مفصل جدیدتان وارد کنید. بهتر است روی پشت یا یک پهلو بخوابید.

چه مدت پس از عمل باید از بالش زیر پاها استفاده کرد؟

استفاده از بالش زیر پا به مدت 2 تا 4 هفته پس از عمل برای کاهش وزن از روی زانویتان، توصیه می شود.

آیا پس از عمل می‌توان به پهلو خوابید؟

بله، می‌توانید روی هر دو پهلو بخوابید اما بهتر است در هفته اول روی پهلویی که جراحی انجام نشده بخوابید، تا فشار کمتری به مفصل جدید وارد شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید
نوبت دهی