سیاه شدگی سر استخوان ران

سیاه شدگی سر استخوان ران

علت سیاه شدن یا نکروز آواسکولار سر استخوان ران

نکروز آواسکولار ناشی از قطع جریان خون به استخوان است. بدون جریان خون، سلول های استخوانی می میرند و در نهایت مفصل استخوان تخریب می شود که با گذشت زمان می تواند منجر به بروز آرتریت شود. نکروز آواسکولار یا استئو نکروز می تواند در هر استخوانی رخ دهد اما بیشتر، سر استخوان ران را تحت تاثیر قرار می دهد.
گرچه علت اصلی اختلال در خونرسانی به استخوان به طور کامل مشخص نیست اما عواملی مثل شکستگی لگن و در رفتگی مفصل ران می توانند موجب آسیب به رگ های خونی و اختلال در گردش خون به سر استخوان ران شوند؛ همچنین مصرف زیاد الکل، مصرف داروهای کورتیکو استروئیدی به مدت طولانی و … از عوامل خطر ابتلا به نکروز آواسکولار هستند.

درمان نکروز آواسکولار

گرچه درمان های غیر جراحی مثل مصرف داروها می تواند موجب تسکین درد و کاهش سرعت پیشرفت نکروز آواسکولار شود اما بهترین راه درمان این عارضه، انجام جراحی است.

  • ایجاد تونل استخوانی

روش تونل استخوانی با ایجاد یک سوراخ بزرگ یا چندین سوراخ کوچک در سر استخوان ران انجام می شود. با این کار فشار در استخوان کاهش می یابد و نیز کانالی برای رگ های خونی جدید ایجاد می شود تا قسمت های آسیب دیده مفصل لگن را تغذیه کنند.

  • تغییر شکل استخوان (استئوتومی)

در روش استئوتومی بخشی از استخوان برداشته می‌شود تا وزن را از روی استخوان یا مفصل آسیب دیده بردارد.

  • پیوند استخوان

در روش پیوند استخوان، بخشی از استخوان نازک نی پا همراه با عروق آن به سر و گردن استخوان ران پیوند زده می شود که این امر موجب التیام منطقه آسیب دیده خواهد شد.

  • تغییر شکل استخوان (استئوتومی)

در روش استئوتومی بخشی از استخوان برداشته می‌شود تا وزن را از روی استخوان یا مفصل آسیب دیده بردارد.

  • تعویض کامل مفصل

در صورتی که نکروز آواسکولار موجب تخریب کامل سر استخوان ران شده باشد بهترین راه درمان، تعویض کامل مفصل لگن است که مفصل و استخوان آسیب دیده با پروتزهای مصنوعی جایگزین می شود.

۴ دیدگاه دربارهٔ «سیاه شدگی سر استخوان ران»

  1. من الان دوماه درد لگن تقریبا استخوان ران است دکتر ک رفتم یکی گف باید تعویض مفصل شه مگه من چقد ازپام استفاده کردم ک به این سرعت نیاز ب تعویض داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالا بروید
نوبت دهی