تاثیر اضافه وزن در جراحی تعویض مفصل

آیا تا به حال احساس کرده اید که مفاصل زانویتان دیگر مثل گذشته کار نمی کنند؟ آیا اضافه وزن دارید و این وزن بیش از حد باعث شده که حرکت کردن برایتان دشوار و دردناک شود؟ اضافه وزن و چاقی یکی از بزرگترین دلایل بسیاری از مشکلات مربوط به زانو و یا سایر عارضه ها است و بر کیفیت زندگی تاثیر زیادی می گذارد.  یکی از عوارض شایع چاقی، فرسودگی زودرس مفاصل و نیاز به جراحی تعویض مفصل است. اما آیا می دانید اضافه وزن می تواند خطرات و عوارض این عمل جراحی پیچیده را نیز افزایش دهد؟ در این مقاله با هم به بررسی تاثیر چاقی و اضافه وزن بر نتایج جراحی تعویض مفصل خواهیم پرداخت. همراه ما باشید تا بیشتر بدانید چرا کاهش وزن قبل از این عمل حیاتی است و چگونه می توان با رعایت نکاتی، از عوارض احتمالی پیشگیری کرد.

جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی چیست؟

آیا می دانید که مفصل زانو یکی از پیچیده ترین و حساس ترین مفاصل بدن انسان است که وظیفه حمل وزن و اجازه حرکت به اندام تحتانی را برعهده دارد؟ اما متاسفانه با افزایش سن و بروز بیماری هایی مثل استئوآرتریت، این مفصل دچار فرسودگی و آسیب دیدگی می شود.  در این حالت، فرد دچار درد و التهاب مفصل، تورم، کاهش دامنه حرکتی و مشکل در راه رفتن و انجام فعالیت های روزمره می شود. خوشبختانه پیشرفت علم پزشکی باعث شده است تا امروزه بتوان با جایگزین کردن مفصل فرسوده با یک پروتز مصنوعی از جنس فلز و پلاستیک، عملکرد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

این عمل جراحی تخصصی که به آن آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو گفته می شود، با بی حسی و باز کردن مفصل، برداشتن استخوان ها و غضروف های آسیب دیده و جایگزین کردن پروتز مصنوعی انجام می شود. البته باید توجه کرد که نتایج عمل و بازگشت به زندگی عادی بعد از آن به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها یعنی تاثیر اضافه وزن در جراحی تعویض مفصل خواهیم پرداخت.

مراحل-جراحی-تعویض-مفصل-زانوتاثیر اضافه وزن بر نتایج جراحی تعویض مفصل زانو

همان طور که می دانید، اضافه وزن و چاقی فشار زیادی به مفاصل وارد می کند و زمینه ساز فرسودگی زودرس آن ها از جمله مفصل زانو است. اما آیا می دانستید که چاقی می تواند نتایج جراحی تعویض مفصل زانو را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد؟ افرادی که قبل از عمل دارای اضافه وزن هستند، به طور میانگین درد بیشتری را تجربه می کنند و بهبودی آن ها طولانی تر است. همچنین احتمال عفونت، لخته شدن خون، شل شدن یا جابه جایی پروتز و نیاز مجدد به عمل جراحی در آن ها بسیار بالاتر است.

بنابراین کاهش وزن ایده آل قبل از عمل می تواند تاثیر بسزایی در بهبود نتایج داشته باشد. البته پس از عمل نیز کنترل وزن برای حفظ مفصل مصنوعی بسیار حائز اهمیت است.

کاهش وزن قبل از جراحی تعویض مفصل زانو

اگر قرار است تحت عمل جراحی تعویض مفصل کامل زانو یا لگن قرار بگیرید، و وزنتان به طور چشمگیری بیشتر از حد طبیعی است، احتمالاً پزشکتان قبل از انجام عمل، توصیه به کاهش وزن خواهد کرد. مطالعات نشان می دهد افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالای 40 دارند، در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی، در معرض خطر بیشتری از عوارض حین و پس از عمل قرار دارند؛ حتی اگر در وزن فعلی به ظاهر سالم به نظر برسند.

همان طور که گفته شد، اضافه وزن می تواند نتایج جراحی تعویض مفصل زانو را تحت تاثیر منفی قرار دهد. بنابراین پرسشی که مطرح می شود این است که چقدر لازم است قبل از عمل وزن کم کنیم؟ متخصصان توصیه می کنند افرادی که قرار است تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار بگیرند، حداقل 5 تا 10 درصد از وزن خود را کاهش دهند. البته مطالعات نشان داده که هر چه میزان کاهش وزن بیشتر باشد، نتایج بهتری به دست می آید. به عنوان مثال افرادی که 20 درصد وزن کم کرده اند، میزان عفونت و عوارض ناشی از عمل کمتری را تجربه کرده اند.

پس توصیه می شود تا جایی که امکان دارد اگر اضافه وزن دارید، وزنتان را کم نمایید. در این راستا مصرف رژیم غذایی مناسب، ورزش متناسب با توانایی، خواب کافی و پرهیز از استرس می تواند بسیار کمک کننده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
نوبت دهی