علت و درمان درد لگن در مردان

درد لگن در مردان دلایل زیادی دارد. ممکن است علت درد لگن مربوط به مشکلات ادراری، تناسلی، گوارشی، سرطان، آرتروز، روماتیسم و غیره بروز کند. به دلیل تنوع علل این عارضه، پزشک باید ابتدا علت درد لگن در مردان را به درستی تشخیص دهد تا بتواند آن را درمان کند.

درد لگن با روشهایی مثل استراحت، مصرف دارو، جراحی و فیزیوتراپی درمان می شود. برای درمان مشکلات مربوط به مفاصل، ماهیچه های لگنی که باعث درد لگن، پایین کمر و ران می شوند درمان های فیزیوتراپی مثل تزریق کورتون، الکتروتراپی، شوک تراپی و درنهایت جراحی بسیار موثر هستند.

تفاوت آناتومی لگن مردان و لگن زنان چیست؟

تفاوت اصلی بین لگن مردان و زنان این است که لگن مردان بلندتر، باریکتر ، ضخیم تر و سنگین تر است در حالی که لگن زنان بزرگتر و پهن تر است مفصل لگن زن جهت زایمان سازگار می باشد.
لگن جنس مونث باید به عنوان بخشی از کانال زایمان عمل کنند و نقش موثری را در به دنیا آوردن فرزند ایفا می کند.
به طور خلاصه، لگن ناحیه بین شکم و ران است. و شامل لگن استخوانی، حفره لگن، کف لگن  است.

آناتومی لگن مردان و لگن زنان

درد لگن ممکن است ناشی از دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی یا ادراری باشد. منشاء برخی از دردهای لگنی، به ویژه درد مزمن لگن، ممکن است از عضلات و بافت همبند (رباط ها) در ساختار کف لگن و همچنین نکروز لگن و ران باشد .

سیاه شدن سر استخوان ران

سیاه شدن سر استخوان ران زمانی ایجاد می شود که در روند خونرسانی به استخوان اختلال ایجاد شود. شروع تدریجی و خفیف درد در ناحیه کشاله ی ران و لگن ، مخصوصا در حین برخواستن ، نشستن و یا در حین فعالیت های روزمره، در بیمار از شایع ترین علائم سیاه شدن سر استخوان می باشند.

با مرور زمان و پیشرفت این عارضه، میزان درد نیز بیشتر می گردد. با پیشروی این عارضه، مفصل دچار خشکی و محدودیت حرکتی می شود و بعد از مدتی بیمار درهنگام راه رفتن، لنگ می زند.

علت درد لگن در مردان

درد لگن در مردان همیشه منشا مشکلات اسکلتی و عضلانی نیست و معمولا در بروز این عارضه بیماری ها و مشکلات زمینه ای نیز دخیل هستند. عفونت و التهاب یکی از شایع ترین دلایل درد لگن در مردان است که با بالا رفتن سن بیشتر مشاهده می شود.

علاوه بر مشکلات اسکلتی و ساختاری که در بروز درد های لگنی اشاره شد بیماری ها و عوامل مختلفی در بروز دردهای لگنی در مردان دخیل هستند که از مهم ترین آنها می توان:

• پروستات

• عفونت های ادراری و مجاری

• عفونت کلیه ها

• بیماری های آمیزشی

زمین خوردن روی باسن یا ضربه مستقیم به این ناحیه

درد دائمی در ناحیه لگن هنگام نشستن و حساسیت به لمس هنگام خواب از نشانه‌های حاد این مشکل است و در موارد خفیف تر، بیمار احساس یک درد و خشکی هنگام استراحت بعد از انجام فعالیت‌های دویدن و پریدن و ضربه‌زدن با پا خواهد کرد.

البته در مورادی ممکن است علت درد لگن در هنگام نشستن درد ناحیه دنبالچه باشد که این درد در بیشتر مواقع به ناحیه لگن تیر می کشد.

دیسک کمر نیز از دیگر بیماری هایی است که باعث فشار بر روی عصب در ناحیه کمر و در نهایت بروز دردهای در ناحیه لگن می شود.

غذاهای مفید برای شکستگی لگن

تخم مرغ، شیر و لبنیات، ماهی، غلات و حبوبات همچنین میوه های دارای ویتامین ها و مواد مغذی دیگری هستند که برای شکستگی لگن بسیار مفیدند.

مصرف پروتئین، کلسیم و ویتامینها از جمله مواد مقوی برای شکستگی لگن هستند که برای جوش خوردن سریع استخوانها به بیماران توصیه می شوند. پیروی از رژیم غذایی مفید برای شکستگی لگن می تواند به درمان سریع تر آن کمک کند. معمولا مصرف انواع گوشت، سبزیجات، انواع میوه ها، غلات، آجیل ها و لبنیات به افرادی که دچار شکستگی لگن شده اند توصیه می شود.

درمان عفونت لگن در مردان

• درمانهای خانگی برای درد لگن: بسیاری از دردهای لگنی در اثر کمتر راه رفتن، استراحت بیشتر، کم کردن فعالیتهای ورزشی، گرم نگه داشتن لگن با روشهای گرما درمانی، استفاده از تشک برقی و غیره تا حد زیادی کاهش می یابند.

• دارو درمانی: پزشک با توجه به علت درد لگن در مردان برای درمان بیماری های عفونی، سنگ کلیه، بواسیر، مشکلات گوارشی و غیره، معمولا دارو تجویز می کنند. این داروها ممکن است شامل داروهای مسکن، ضد التهاب، هورمونی، ضد افسردگی و انواع آنتی بیوتیک ها باشد.

• تزریق داروی بی حسی: اگر بیمار در نقطه خاصی از لگن احساس درد داشته باشد، پزشکان با تزریق داروی بی حسی در آن نقطه، به مدت طولانی درد بیمار را کاهش می دهند.

• جراحی: برای برداشتن تومورهای سرطانی که باعث درد لگن مردان می شوند، معمولا از روشهای جراحی استفاده می شود.

• فیزیوتراپی: برخی از دردهای لگن که به طور مثال ناشی از آرتروز لگن، پوکی استخوان و غیره هستند نیز با روشهای فیزیوتراپی کاهش داده شده یا درمان می شوند.

🎥فیلم جراحی مفصل مصنوعی لگن

در این ویدیو روش انجام جراحی تعویض مفصل ران یا جراحی توتال هیپ نمایش داده میشود و مشخص میگردد که جراح لگن چگونه یک مفصل مصنوعی ران را به جای مفصل آسیب دیده جایگزین می کند.

چطوری بهترین دکتر تعویض مفصل لگن رو انتخاب کنیم؟

بهترین جراح تعویض مفصل لگن کسی است که دوره های تکمیلی یا فلوشیپ جراحی لگن را گذرانده باشد و همچنین از تخصص و مهارت کافی برخوردار باشد تا بتواند انواع جراحی های لگن را به بهترین شکل و با حداقل عوارض انجام دهد.

یک دکتر و جراح تعویض مفصل لگن خوب پزشکی است با تجربه برای تشخیص، درمان و پیشگیری و توان بخشی بیماران آسیب دیده در ناحیه استخوانی – عضلانی لگن که قادر است هر نوع آسیب دیدگی و دردهای مفصل ران و لگن را درمان کند.

اخلاق خوب، اعتماد به نفس و وجدان کاری یک پزشک به اندازه توان علمی و تخصص وی اهمیت دارد. زیرا بیماران وقتی با پزشک خود احساس راحتی کنند و حس همدردی او را درک کنند بهتر می توانند راجع به بیماری خود با پزشک صحبت کرده و ناراحتی خود را با او در میان بگذارند.

همچنین بهره مندی از قدرت تصمیم گیری و تشخیص سریع و صحیح نیز از ویژگی های مهم یک جراح تعویض مفصل لگن می باشد.

👨🏻‍⚕️ دکتر فرزاد پناهی متخصص تعویض لگن
🔰 جراح استخوان و مفاصل و فلوشیپ تعویض مفصل زانو