درمان با آرتوکین تراپی

احیا کننده مفاصل و بافت‌ها با آرتوکین تراپی

آرتوکین تراپی از روش‌های بازسازی کننده و احیا کننده‌ می‌باشد. در این روش از خون شخص برای درمان التهاب و درد بافت‌ها استفاده می‌شود.
در ادامه مقاله به بررسی این روش، کاربرد، مزایا و عوارض آن می‌پردازیم.

آرتوکین تراپی چیست؟

در این روش درمانی، متخصص ارتوپد خون فرد بیمار را استخراج می‌کنند و با انجام یک‌سری تغییرات لازم، مجدد آن را به عنوان دارویی ضد التهاب و ضد درد به همان بیمار تزریق می‌کنند. دکتر فرزاد پناهی بهترین متخصص ارتوپدی در اصفهان، به طور تخصصی به انجام این روش می‌پردازد.
پس از استخراج خون از بدن فرد، پروتئین‌های تاثیر گذار جدا می‌شوند و به مفصل‌های مورد نظر تزریق می‎شوند. در این سرم تزریقی هیچگونه گلبول قرمز و سفیدی وجود ندارد. در نتیجه، حاصل تزریق این سرم باعث آسیب و آزار به بافت‌ها نمی‌شود. به این سرم که به بدن بیمار تزریق می‌شود آرتوکین یا سرم تعدیل شده‌ی اتولوگ گفته می‌شود.
این روش درمانی برای اولین بار توسط جراح ستون فقرات، دکتر پیتر وهلینگ آلمانی کشف شد. آرتوکین تراپی در میان کشتی‌گیران و سایر ورزشکاران محبوبیت بسیاری پیدا کرد. آرتوکین در ابتدا برای درمان آسیب مفصلی اسب‌ها و سرانجام در سال 2003 بر روی انسان‌ها انجام شد. این روش درمانی از همان ابتدا مورد تایید سازمان غذا و داروی آلمان قرار گرفت.
شما با بررسی علت درد مفاصل و استخوان‌ها و انجام آرتوکین تراپی، به این دردها پایان می‌دهید.

کاربرد آرتوکین تراپی

یکی از روش‌های درمانی آرتروز، آرتوکین تراپی است. آرتروز از شایع‌ترین اختلالات مفصلی است که بیشتر زنان به آن دچار هستند. زمانی می‌توان گفت یک فرد دچار آرتروز است که غضروف میان استخوان‌ها از بین برود. همانطور که می‌دانید، غضروف یک بافت نرم مانند است که به حرکت استخوان‌ها کمک می‌کند. با از بین رفتن این ماده‌ی نرم، استخوان‌ها در هنگام حرکت بر روی یکدیگر کشیده می‌شوند. در نتیجه فرد علائمی مانند تورم، درد، عدم توانایی در انجام حرکات مختلف و … را دارد.
با توجه به تحقیقات انجام شده، درمان با روش آرتوکین باعث کاهش درد و التهاب نیز می‌شود. علاوه بر آن، این روش در مقایسه با سایر روش‌ها، مانند پلاسمای غنی از پلاکت، نتایج بهتر و طولانی‌تری دارد.
افرادی که دچار آرتروز زانو هستند و از این روش نتیجه‌ای نگرفتند، باید جراحی تعویض مفصل زانو انجام دهند.

بیشتر بخوانید: نکات تعویض مفصل زانو بعد از عمل

مزایای انجام این روش درمانی

از مزایای استفاده از روش آرتوکین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
خاصیت ضد التهابی
خاصیت ترمیم کنندگی
عوارض جانبی بسیار کم و نادر
خاصیت مسکن و کاهش دردهای شدید
آزادی عمل در انجام حرکات مختلف
ماندگاری تاثیر در مدت زمان طولانی
میزان ماندگاری و تاثیر این روش به شدت بیماری بستگی دارد. ممکن است در برخی بیماران استخوان‌ها دچار آسیب دیدگی بیشتری باشند که باید تعداد دفعات بیشتری از این روش استفاده کنند..
ترمیم و احیای مفاصل و غضروف‌ها بلافاصله پس از تزریق انجام می‌شود. به همین دلیل این روش مورد توجه پزشک و متخصص تعویض مفصل زانو در اصفهان قرار گرفته است.
علاوه بر آن، پس از تزریق بیمار موظف است برنامه‌هایی را مانند بازتوانی و فیزیوتراپی دنبال کند. دنبال کردن این برنامه‌ها در ماندگاری و بهبود آن تاثیر بسزایی دارد.

عوارض آرتوکین تراپی

این روش همانند روش‌های درمانی دیگر دارای عوارضی است که اگر توسط پزشک متخصص انجام شود، به حداقل می‌رسد. عوارض‌های احتمالی شامل موارد زیر هستند:
• ایجاد کبودی و تورم در محل تزریق
• احساس سفتی و درد مفصل پس از انجام تزریق
• ایجاد بی‌حسی در محل تزریق به دلیل استفاده از بی‌حسی‌های مختلف
عوارض این روش بسیار جزئی و کوتاه مدت هستند که با مراقبت‌های پس از تزریق از بین می‌روند.