علت درد شانه

علت درد شانه به موقتی یا دائمی بودن درد بستگی دارد. علاوه بر این ممکن است فقط در زمان حرکت دادن شانه احساس شود. در برخی شرایط کتف درد عصبی می‌تواند یکی از علت‌های درد در ناحیه شانه باشد. اگر درد مزمن باشد، به درمان پزشک احتیاج است.

آناتومی شانه

شانه انعطاف‌پذیرترین مفصل در بدن است و یک مفصل گوی و کاسه را تشکیل می‌دهد. سر استخوان بازو همانند گوی بوده که در داخل قسمت کاسه‌ای کتف، قرار گرفته است. مفاصل مهم در حرکت شانه عبارتند از:
آکرومیوکلاویکو و اسکاپولوتوراسیک، غضروف، رباط، تاندون و ماهیچه‌ها.
تمامی این ساختارها به صورت هماهنگ کار می‌کنند.

تشخیص و علت درد شانه

علت درد شانه ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. برخی از این دلایل عبارتند از:

1.شکستگی بازو
2.شکستگی شانه
3.بورسیت
4.آسیب ریشه نخاعی
5.در رفتگی و ضرب دیدگی
6.بیماری قلبی و عروقی
7.آرتریت شانه
8.یخ زدگی شانه
9.پارگی غضروف

پزشک با بررسی تاریخچه‌ی پزشکی فرد، معاینات لازم، آزمایش‌های تصویربرداری مانند عکس رادیوگرافی به وجود مشکل پی می‌برد. داشتن تصاویر دقیق شانه به تشخیص بهتر پزشک کمک فراوانی می‌کند.
با یک عکس رادیوگرافی ساده می‌توان به تنگ شدن فضای بین دو استخوان پی برد. بیماری‌های ورم مفاصل مثل آرتروز، تومورها، تنگی کانال نخاعی، شکستگی نیز با استفاده از رادیوگرافی قابل تشخیص است.

روش‌های درمانی درد شانه

برای رفع درد شانه، روش‌های درمانی فراوانی وجود دارد. میزان اثرگذاری این روش‌ها به فرد و علت درد شانه وابسته است. به عنوان مثال برای درمان آرتروز شانه، چندین روش ترکیبی استفاده می‌شود.
به صورت کلی روش‌های درمانی عبارتند از:

دارودرمانی:

از داروهای فراوانی برای درمان و از بین بردن درد شانه و آرتروز مفاصل استفاده می‌شود. برخی از آن‌ها نیاز به تجویز پزشک دارد. این داروها شامل داروهای ضدالتهاب، کورتیکواستروئیدها و خواب‌آورها هستند.
در برخی شرایط حاد مانند آرتروز مفاصل، پزشک به جراحی تعویض مفصل زانو می‌پردازد.

فیزیوتراپی:

در فیزیوتراپی از یک‌سری روش‌های فیزیکی جهت درمان سریع استفاده می‌شود. اگر تحت درمان فیزیوتراپ باشید، پزشک درباره نحوه و روش درمان توضیحاتی را به شما می‌دهد. درمان‌های احتمالی شامل تمرینات مخصوص شانه و ماساژ هستند.

تزریق کورتیکواستروئید:

ممکن است مسکن‌های خوراکی، جوابگوی درد شانه شدید نباشند. با تزریق کورتیکواستروئید توسط پزشک ارتوپد می‌توانید تا چندین هفته درد شانه را کاهش داد. این تزریقات باعث درمان قطعی نشده و با گذر زمان ممکن است علائم مجدد بازگردند.

تزریق هیالورونات:

تزریق هیالورونات به شانه، باعث کاهش درد آن می‌گردد. برای درمان استئوآرتریت معمولا بهترین متخصص ارتوپد در اصفهان، تزریق این دارو را پیشنهاد نمی‌کنند. زیرا تاثیرگذاری آن نسبت به کورتیکواستروئید کمتر است.

اوزون تراپی:

پرولوزون تزریقی درمانی به بافت همند است. محتوای آن کلاژن و گاز اوزون می‌باشد. اوزون باعث ترمیم بافت همند اطراف مفاصل آسیب دیده می‌گردد. ترمیم این بافت، دردهای مزمن را رفع می‌کند.

لیزرتراپی:

روش درمانی موثری است که معمولا برای بیماران مبتلا به تاندونیت عضله چرخاننده شانه، بسیار استفاده می‌شود.

عمل جراحی:

معمولا اکثر مشکلات شانه بدون انجام عمل بهبود می‌یابند. با استفاده از عمل جراحی می‌توان به روند بهبود سرعت بخشید. اگر به جراحی نیاز باشد، آن‌را با استفاده از عمل لاپارسکوپی انجام می‌دهند.

مگنت تراپی:

استفاده از این روش درمانی تاثیراتی همچون ضد درد و ضدالتهاب را دارد. استفاده از مگنت تراپی باعث افزایش فرآیند بهبود می‌گردد. این روش درد بیمار را از بین برده و قابلیت حرکتی عضله را به آن بازمی‌گرداند.