مشکلات زانو

مشکلات زانو و نحوه درمان آسیب دیدگی زانو توسط متخصص ارتوپدی

مفصل زانو، یکی از طویل ترین و پیچیده ترین مفاصل بدن است که وزن بدن را تحمل می کند. به همین دلیل، این مفصل از حساسیت بالایی برخوردار می باشد. بیشتر آرترزو زانو و آسیب ها و مشکلات زانو در رباط ها، تاندون ها و غضروف اتفاق می افتند؛ به علاوه این که احتمال دررفتگی و شکستگی کاسه زانو نیز وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی شایع ترین مشکلات زانو و درمان های مربوطه بپردازیم.

شایع ترین مشکلات زانو

آرتروز

آسیب ناشی از فشار و پیچیدگی

کوفتگی و ضربه

پارگی مینیسک

پارگی تاندون

پارگی رباط خلفی و قدامی

زانو یکی از پیچیده ترین و حساس ترین مفاصل بدن انسان است که متاسفانه بسیار مستعد آسیب و اختلالات مفصلی می باشد. شایع ترین مشکلات زانو را در ادامه بررسی می کنیم:

شکستگی ها

کاسه زانو که در قسمت جلوی زانو واقع شده است، از زانو در برابر آسیب ها و زمین خوردن ها محافظت می کند. به همین خاطر، این ناحیه عمدتا در زمین خوردن های شدید و یا فعالیت های ورزشی، دچار آسیب دیدگی می شود.

شکستگی کاسه زانو، شایع ترین و در عین حال، شدیدترین آسیبی است که می تواند زانو را درگیر کند و راه درمان آن جراحی و ثابت نگه داشتن این ناحیه می باشد.

دررفتگی ها

دررفتگی زانو یکی از شایع ترین مشکلات زانو زمانی اتفاق می افتد که استخوان های زانو از جای اصلی خود خارج شوند. تصادفات و زمین خوردن های شدید، عامل دررفتگی زانو هستند. حتی در مواردی که زانو به طور ناگهانی دچار چرخش می شود، احتمال دررفتگی بیشتر است.

جهت درمان دررفتگی، ناحیه دررفته باید مجدد به جای اصلی خود بازگردد. در برخی موارد، کاسه زانو، خود به خود به محل اصلی بر می گردد و پوزیشن اصلاح می شود. در برخی موارد، مسکن به بیمار داده می شود تا کار جا انداختن زانو توسط پزشک انجام پذیرد. معمولا شش هفته طول می کشد تا روند ترمیم و بهبودی طی گردد.

آسیب رباط صلیبی قدامی

رباط صلیبی قدامی (ACL)، بافت زانو است که استخوان های فوقانی و قدامی را به هم متصل می کند و زانو را ثابت نگه می دارد. زمانی که زانو دچار چرخش ناگهانی و شدید شود، این ناحیه آسیب می بیند و پاره می گردد.

آسیب رباط صلیبی قدامی، شایع ترین آسیب ورزشی زانو محسوب می شود که می تواند خفیف و یا شدید باشد.

درمان آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی با توجه به میزان آسیب و پارگی در نظر گرفته می شود. در تمامی موارد، جراحی راه درمان نیست و فیزیوتراپی بعد از آسیب دیدگی نیز می تواند مفید و موثر باشد.

آسیب رباط صلیبی خلفی

رباط صلیبی خلفی، استخوان فمور را به استخوان ران متصل می کند و از حرکت بیش از حد ران به سمت عقب جلوگیری می نماید. همان طور که از نامش پیداست، این رباط در قسمت خلفی و پشت زانو واقع شده است.

زمانی که ترومایی به زانو وارد شود، این ناحیه آسیب می بیند.

اگر آسیب تنها به قسمت خلفی رباط وارد شود، درمان های غیر جراحی برای بیمار در نظر گرفته می شود. اما در صورتی که زانو دررفته باشد و یا چند رباط پاره شده باشند، نیاز به جراحی خواهد بود.

پارگی مینیسک

مینیسک، قسمتی از غضروف است که ما بین مفصل زانو واقع شده است و همانند ضربه گیری در فعالیت های ورزشی عمل می کند و باعث می شود زانو  ثابت نگه داشته شود. متاسفانه، در اغلب فعالیت های ورزشی مانند فوتبال، شاهد پارگی منیسک هستیم. زمانی که فردی به طور ناگهانی و در حین دویدن، تغییر مسیر بدهد، احتمال بروز پارگی منیسک  یکی از شایع ترین مشکلات زانو بیشتر خواهد بود.

جراحی راه درمان پارگی منیسک است که البته به شدت و میزان آسیب و پارگی نیز بستگی دارد.

پارگی تاندون

تاندون زانو که تاندون پاتلا نیز نام دارد، همراه با عضلات زانو در قسمت جلوی ران، کمک می کند پا صاف نگه داشته شود. با این که احتمال پارگی تاندون پاتلا در افراد میانسال و یا افرادی که فعالیت هایی مانند دو را دنبال می کنند، بیشتر است، اما احتمال بروز این آسیب در هر رده سنی و برای تمامی افراد وجود دارد.

درمان پارگی تاندون در صورتی که پارگی کامل باشد، از طریق جراحی با هدف احیای عملکرد اتجام می پذیرد. با این حال، در بسیاری از موارد، پارگی تاندون جزئی است و با استراحت و فیزیوتراپی بهبود می یابد.

در صورت تجربه آسیب های زانو و در پی آن، درد، آن چه که اهمیت دارد این است که به متخصص ارتوپدی یا جراح انو مراجعه گردد تا درمان موثرتری در نظر گرفته شود. با تشخیص به موقع و درمان موثر، امکان بازگشت فعالیت عملکردی زانو به حالت طبیعی و اولیه بیشتر خواهد بود.

آسیب ناشی از فشار

احتمال پذیرش صدمات ناشی از فشار در افرادی که در ناحیه مفصل زانو خود دچار کمبود لایه های حمایت کننده هستند، بیشتر است. ورزش و فعالیت هایی مانند فوتبال، بسکتبال و کشتی می توانند باعث فشردگی و کوبیدگی زانو شوند و نیرویی که در حین انجام این فعالیت ها به زانو وارد می شود ممکن است باعث پارگی پرده سینوویال شود.

اسیب ناشی از پیچیدگی

هنگامی که زانو به صورت غیر طبیعی بچرخد آسیب های ناشی از پیچیدگی یکی از شایع ترین مشکلات زانو رخ می دهند. انجام فعالیت هایی مانند کشتی، فوتبال، بسکتبال و اسکی می توانند باعث بروز این مشکل شوند. این وضعیت به گونه ای است که پا در یک جهت ثابت می ماند و بدن در جهت مخالف حرکت می کند.

آرتروز زانو

بیماری آرتروز زانو در کشور ما به دلیل فرهنگ های مختلفی در نحوه نشستن چهار زانو، دو زانو و همچنین استفاده از توالت ایرانی بسیار شایع است. راه های مختلفی برای جلوگیری از این بیماری وجود دارد؛ مانند کاهش وزن برای افرادی که دچار اضافه وزن شدید هستند، تقویت عضلات اطراف زانو و همچنین تغییر سبک زندگی.

در صورت بهبود نیافتن با رعایت سبک زندگی سالم و استفاده از داروهای ضد التهاب بیمار مجبور به انجام جراحی و تعویض مفصل می شود.

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی می تواند باعث التهاب مفصل و تخریب غضروف زانو شود. سن افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند اغلب کمتر از سن ابتلا به آرتروز است.

بورسیت زانو

هنگامی که بورس های (یک کیسه ظریف بافتی است که باعث آسان تر شدن حرکت تاندون ها می شود) اطراف کشکک زانو ملتهب شوند، بورسیت زانو بروز می کند. از علل شایع بروز درد مفصل می توان به بورسیت زانو اشاره کرد. این بیماری اغلب بر اثر انجام فعالیت های شدید بدنی به وجود می آید.

علائم این بیماری عبارت است از:

• حساسیت نسبت به لمس

تشخیص آسیب های زانو

تشخیص آسیب های زانو اولین مرحله برای درمان این عارضه ها است. همچنین تشخیص درست این ناراحتی توسط یک متخصص ارتوپد و جراح زانو به راحتی امکان پذیر است. روش های مختلفی برای تشخیص این آسیب ها وجود دارد که در ادامه به بررسی چند مورد مهم آن می پردازیم:

معاینه بالینی بیمار

یکی از مهم ترین کارهایی که برای تشخیص دقیق شایع ترین مشکلات زانو انجام می شود، معاینه بالینی است. پزشک در حین معاینه می تواند منشاء اصلی درد را پیدا کند. به طور مثال ممکن است منشاء اصلی زانو درد وجود مشکلاتی مانند آسیب دیدگی مفصل ران باشد.

رادیوگرافی

امروزه رادیوگرافی به عنوان یک روش تصویربرداری ساده شناخته شده است. در رادیوگرافی پرتوهای اشعه ایکس از زانو عبور می کند تا تصویر دو بعدی از استخوان های تشکیل دهنده مفصل زانو به دست آید. با این تصاویر به راحتی می توان مشکلات زانو را تشخیص داد.

سی تی اسکن از زانو

سی تی اسکن نیز یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی است که در آن از تجهیزات رادیوگرافی با رایانه های پیچیده استفاده می کنند. با کمک از رایانه ها می توان تصاویر سه بعدی از زانو به دست آورد. جالب است بدانید که سی تی اسکن قابلیت عکس برداری واضح تر نسبت به رادیوگرافی های معمولی دارد به همین خاطر برای تشخیص مشکلات شایع و خاص زانو مانند پارگی مینیسک مناسب تر است.

پیشگیری از آسیب های زانو

برای جلوگیری و پیشگیری از آسیب های زانو رعایت کردن یک سری نکات ضروری است که برخی از این نکات عبارتند از:

• حفظ وزن مناسب
  • استفاده از لباس های ورزشی مناسب در حین ورزش
  • انتخاب کفش مناسب برای ورزش
  • گرم کردن پاها قبل از انجام فعالیت های ورزشی
  • انجام حرکات کششی قبل از ورزش کردن
  • دوری کردن از تغییرات ناگهانی در ورزش
  • تقویت ماهیچه های پا

زمان مراجعه به متخصص ارتوپدی

در صورت بروز درد و یا صدای تق تق از ناحیه زانو باید حتما به بهترین متخصص ارتوپدی که میشناسید مراجعه کنید.

همچنین وجود شرایط زیر هم می تواند عامل مراجعه به پزشک باشد:

• در صورتی که فرد به صورت به صورت لنگان راه برود.
  • احساس درد شدید در ناحیه زانو
  • در مواقعی که زانو دچار تورم شده باشد.
  • زمانی که فرد نتواند زانوی خود را به خوبی حرکت دهد.

درمان آسیب دیدگی زانو

همانطور که گفتیم آسیب دیدگی زانو یکی از شایع ترین مشکلات اسکلتی-عضلانی است که می تواند تاثیر بسزایی بر کیفیت زندگی داشته باشد. خوشبختانه امروزه روش های درمانی متنوعی برای بهبود آسیب های زانو وجود دارد. در مراحل اولیه معمولا از درمان های خانگی و داروهای ضدالتهاب و ضددرد به همراه فیزیوتراپی و کاهش فعالیت های فشارآور بر زانو استفاده می شود. در این راستا بهترین جراح زانو و متخصص ارتوپد با ارائه تمرینات ویژه به تقویت عضلات اطراف زانو و بهبود محدودیت حرکتی آن کمک می کند.

در صورت عدم بهبودی، روش های تهاجمی تری مانند تزریق داخل مفصلی کورتیکواستروئیدها و ژل های ترمیمی برای تسکین درد و التهاب و بازسازی غضروف انجام می شود. در موارد پیشرفته تر، جراحی آرتروسکوپی برای ترمیم رباط ها، منیسک یا سایر بافت های آسیب دیده، یا جراحی تعویض مفصل زانو انجام می شود.

در نهایت پس از جراحی نیز انجام مرتب فیزیوتراپی برای بازتوانی و توانبخشی عملکرد زانو ضروری است. درمان صحیح و به موقع می تواند از بروز مشکلات طولانی مدت و ناتوانی جلوگیری کند.

درمان آسیب دیدگی زانو توسط بهترین متخصص ارتوپدی

آیا شما هم  از درد و التهاب مزمن زانو رنج می برید؟ آیا زانوی شما دچار ضعف، ناپایداری و درد هنگام حرکت شده است؟ نگران نباشید! دکتر پناهی، متخصص ارتوپدی، با سال ها تجربه در زمینه درمان تهاجمی و غیر تهاجمی انواع مشکلات و آسیب های زانو، آماده ارائه بهترین خدمات درمانی به شماست.

ایشان با استفاده از جدیدترین روش های فیزیوتراپی و تزریق داروهای ترمیمی، درد و التهاب زانوی شما را تسکین می دهد. همچنین با جراحی های کم تهاجم مانند آرتروسکوپی، رباط ها و غضروف آسیب دیده زانو را بازسازی می کند.

سال ها تجربه، مهارت بالا و دقت جراحی دکتر پناهی موجب شده تا بیماران زیادی پس از عمل، زانوی سالم و فعالی داشته باشند. برای درمانی حرفه ای و کامل، همین حالا با کلینیک دکتر پناهی تماس بگیرید و قدمی محکم در مسیر درمان آسیب هایتان بردارید.

همان طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن یک جراحی تعویض مفصل موفق، انتخاب یک پزشک متخصص ارتوپدی و دارای سابقه درخشان در این جراحی است. اگر پزشک شما دارای دانش و تجربه کافی برای این جراحی نباشد عوارضی مانند عفونت، دررفتگی پروتز و کوتاه و بلند شدن پا شده و اثرات جبران ناپذیری را بر جا می‌گذارد به همین دلیل هنگام انتخاب بهترین پزشک تعویض مفصل در اصفهان با دقت و جدیت تمام اقدام کنید.

دکتر فرزاد پناهی متخصص تعویض مفصل زانو و همچنین دارنده تخصص ارتوپدی از دانشکده علوم پزشکی ایران بوده و دارای 3500 عمل جراحی تعویض مفصل زانو موفق در 7 سال گذشته می‌باشد. و بگفته تجربه بیماران دکتر پنجه طلا می باشد.

📌تعویض مفصل لگن
📌تعویض مفصل زانو
📌تعویض مفصل لگن غیر تهاجمی
📌دررفتگی مادرزادی لگن
📌سیاه شدن سر استخوان ران
📌ارتروسکوپی زانو
📌بازسازی رباط صلیبی
📌ترمیم منیسک

کلام آخر

زانو یکی از مهمترین و پرکارترین مفاصل بدن است که نقش بسزایی در تحرک و فعالیت های روزمره دارد. متاسفانه آسیب دیدگی و مشکلات زانو بسیار شایع بوده و می تواند تاثیر منفی قابل توجهی بر کیفیت زندگی داشته باشد. از این رو، آگاهی از علل و عوارض رایج آسیب های زانو و همچنین آشنایی با روش های درمانی موثر و مدرن برای حفظ سلامت این مفصل حیاتی، بسیار ضروری است. با پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان صحیح می توان از بروز معلولیت های جدی ناشی از آسیب  دیدگی های زانو جلوگیری کرد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

بنابراین در صورت ایجاد هر اختلالی در زانو توصیه می کنیم حتما سریعا به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا با درمان به موقع، آسیبتان بیشتر نشود.

شایع ترین علت درد زانو چیست؟

شایع ترین علت درد زانو، استئوآرتریت یا همان آرتروز زانو می باشد. در این بیماری به دلیل فرسایش و از بین رفتن غضروف مفصلی، درد مزمن، تورم و محدودیت حرکتی در زانو ایجاد می شود.

چرا زانو دچار دررفتگی مکرر می شود؟

دررفتگی مکرر زانو معمولاً به دلیل آسیب دیدگی رباط ها یا ناپایداری مفصل زانو ایجاد می شود. ضعف عضلانی، انحراف محور اندام تحتانی، ورزش های پرفشار بر زانو مانند فوتبال، از دلایل اصلی این مشکل هستند.

آیا آرتروز زانو قابل درمان است؟

آرتروز زانو یک بیماری تخریبی و پیش رونده است اما درمان هایی برای کنترل علائم آن وجود دارد. استفاده از داروهای ضدالتهاب، تزریق داخل مفصلی کورتیکواستروئید، فیزیوتراپی، کاهش فشار بر زانو و در نهایت جراحی تعویض مفصل، از جمله روش های درمانی هستند.

چگونه از آسیب زانو می توان پیشگیری کرد؟

رعایت اصول ارگونومی صحیح، اجتناب از فعالیت های پرفشار بر زانو، تقویت عضلات اطراف زانو با ورزش، کنترل وزن و استفاده از بریس های حمایتی در هنگام فعالیت های ورزشی، از جمله راه های پیشگیری از آسیب زانو می باشند.