علت درد مفاصل و استخوانها

علت درد مفاصل و استخوان‌ها

علت درد مفاصل و استخوان‌ها در افراد مختلف متفاوت است. دردهای مفصلی شایع‌ترین‌اند. معمولا سالمندان بیشتر از بقیه شکایت می‌کنند. تحمل این درد برای آن‌ها بسیار رنج آور است.
به صورت کلی درد در بدن به دو نوع حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌شود.
درد حاد: فرد در درجه‌های بسیار بالایی درد را تجربه کرده که معمولا علت واضحی دارد. فشار خون، تنفس، ضربان قلب در دردهای حاد افزایش می‌یابد. درد حاد نشانه زنگ خطر جدی برای بدن است.
درد مزمن: فرد در بیشتر روزهای هفته احساس درد را با شدت‌های متفاوتی تجربه می‌کند. درد مزمن ممکن است ماه‌ها تا سال‌ها طول بکشد. می‌تواند باعث کم خوابی و بی‌اشتهایی نیز شود. دردهای مفصلی مانند آرتریت‌ها، سرطان و جراحات کمر از این نوع هستند.

آرتریت، علت درد مفاصل و استخوان‌ها

دردهای آرتریت یکی از شایع‌ترین علت درد مفاصل و استخوان‌ها می‌باشد.از دیگر مورادی که در ایجاد درد موثر است، شکستگی استخوان می‌باشد. بزرگسالان در هر سنی ممکن است به آرتریت دچار شوند. از هر چهار بزرگسال تقریبا یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. بعلاوه، نیمی از آن‌ها آرتریت درد مداوم را تجربه می‌کنند.
به التهاب مفصل، آرتریت گفته می‌شود. التهاب می‌تواند ساختارهای مهم مفصلی مانند پوشش مفصلی، استخوان‌ها و غضروف‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. درد، سفتی و تورم مفصل جز شایع‌ترین نشانه‌های آرتریت هستند که یک یا بسیاری از مفاصل بدن را درگیر می‌کند.

دلایل ایجاد آرتریت

این بیماری دارای دلایل بسیاری است. برخی از انواع آرتریت‌های مفصلی به خوبی درمان می‌شوند و هیچ اثر طولانی را بر روی فرد جای نمی‌گذارند. کنترل برخی از آن‌ها هم نیز می‌تواند بسیار دشوار باشد. سائیدگی، پارگی، عفونت‌ها و شرایط خود ایمنی از جمله دلایل ایجاد آرتریت و علت درد مفاصل و استخوان‌ها است.
علائم ونشانه‌های این بیماری شامل:
• درد و سفتی مفاصل
• حساسیت مفصلی
• محدودیت حرکت در یک یا چند مفصل
• قرمز و گرمی پوست روی مفصل

روش‌های درمانی آرتریت عبارتند:
• درمان فیزیکی
• مسکن‌ها و داروهای ضد التهابی
• داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی از روش‌های شایع برای درمان این بیماری می‌باشد.

در صورت حاد شدن بیماری و به دنبال داشتن سایر بیماری‌ها مانند آرتروز زانو، معمولا عمل تعویض مفصل را به عنوان درمان در نظر می‌گیرند که این کار در اصفهان توسط بهترین جراح زانو اصفهان انجام می‌گیرد.

علت درد مفاصل در زنان

ضعیف بودن ماهیچه‌ها شایع‌ترین علت درد مفاصل در زنان است. چاقی، بارداری، کم تحرکی و آرتروز از دلایل دیگر درد است. 60 درصد افراد مبتلا به آرتروز، زنان هستند. معمولا در دوره میانسالگی و بعد از دوره یائسگی، زنان به آرتروز زانو مبتلا می‌شوند که در نهایت باید به تعویض مفصل زانو بپردازند.

دو علت درد مفاصل و استخوان‌ها در زنان عبارتند از:
• تغییر هورمون‌های زنانه
• اضافه وزن و کم‌تحرکی در دوران بارداری

تغییر هورمون‌های زنانه: اثر هورمون‌های زنانه در مفاصل بیشتر است. زمانی که فرد یائسه شده، تولید استروژن کم می‌شود. ترشح کمتر این هورمون، بر روی غضروف‌ها تاثیر گذاشته و باعث ایجاد درد می‌شود.
اضافه وزن و کم‌تحرکی در دوران بارداری: چاقی و کم‌تحرکی، باعث سایش و درد مفاصل نیز می‌گردد. ساییدگی ممکن است باعث از کار افتادگی مفاصل شود. اضافه وزن دوران بارداری، به مفاصل و استخوان‌ها فشار وارد می‌کند. در نتیجه، باعث تاثیر فراوانی در درد مفاصل می‌گردد. بیشتر خانم‌های مسن نیز به دلیل کم‌تحرکی به زانو درد شدید و آرتریت مبتلا می‌شوند.
پیشگیری بهتر از درمان است. همانگونه که گفتیم علت درد مفاصل و استخوان‌ها دلایل بی‌شمار و متعددی دارد. می‌توانید با ورزش کردن و رژیم غذایی سالم، از ابتلا به بیماری‌های مفصلی در امان بمانید.